Pozor ! Obsahuje slovní krutost a manipulaci proti manipulaci.

Brouzdám po fejsu. Jadadý, jadadá, copak to tu dneska máme ? Hmm, nové elegantní batohy na Glami. Že bych snad začala nosit kabelku ? Ne, nesnáším kabelky. Denně nachodím s knížkama přes 10 kiláků a představa nepraktického, zevnitř chaotického břemena mě děsí. Ač připouštím, že se mi mnohá velmi líbí. A copak to tu máme dál ? Kámoš je ve vztahu - lajk, kámoška byla v Polsku - lajk, rodinná oslava člověka, kterého ani neznám... ale jo: lajk, fotky z bohošky - lajk, lol, husitské kněžstvo z plzeňské diecéze tradičně neodlišitelné od anglikánů- lajk. Zdá se mi to, nebo mají vystavenou monstranci - přiblížit - tak to je maso..., uložit obrázek - lajk, fotka koťátka, ňuňu, - lajk... Haha, kámoška sdílí plamenné one-man show Mariána Kuffy, kde v homilii místo Písma exegetuje pojem LGBT. Už, už lajkuju, když tu mi dojde, že to není vtip. 

Polije mě něco jako zděšení. O to větší zděšení, že stejný příspěvek sdílí - asi závisle ? na sobě, tři další vzdělaní přátelé z bývalé farnosti. 
No tak, lidi, neříkejte, že vám nevadí, že místo evangelia zní v kostele konspirační koniny. Pán Kuffa by si zanotoval v hospůdce na tokajském (nebo tokijském, co já vím) s Tomiem, vyfotili by je do Blesku a jejich skalní fanoušci by dostali autogram a póžo... ale  takhle v chrámu z pozice propůjčené autority štvát "masy" proti teplým nebo nevěřícím ?  Želivský. To je moc i na mě. Říkám si, zvednou se na závěr videa (A teď vzhůru, děti boží !) a půjdou vypálit nejbližší gay bar ?  Proběhne Bratislavská defenestrace ? Nebo budou ulicemi za vlasy vláčet matky samoživitelky ? Vysvlečou do naha transgender člověka, budou se vysmívat jeho jizvám a losovat o jeho šat ? 

 

Image result for jan želivský"



Myslí to vážně... Smrtelně vážně. Sousloví tradiční rodina je jim novým bohem. (Vybavuji si budovatelské sochy tradiční rodiny ze sídlišť postavených za socialismu. Maminka, tatínek, jedno / dvě děti, víc se jich do panelákového bytu přece nevejde. Politický systém, který je explicitně prorodinný je přece i morálně správný, ne ? :-I ) 
Vždyť také patřím mezi zastánce rodiny. Rodina podle mého názoru znamená pevný základ. Předává se v ní víra, praktikuje vzájemná láska a vychovává. Rodiny musíme chránit všeho neporozumění, rozdělení a zla, které na ně v těžkosti času dopadá. Každý den se modlím za rodiny v Havlbrodě (vikinská osada, kde su na praxi), aby je Bůh chránil a byl jejich váženým členem. Mám přesto stejné hodnoty ? 
Lidem, kteří se shromažďují pod Kuffovu manipulátorskou kazatelnu nejde o evangelium, o rodinu, ani o vědeckou pravdu. Kdyby jim šlo o evangelium, řeknou "Otče Kuffo, děkujeme za citově zabarvený úvod do zkratky LGBT, ale mohl byste prosím vysvětlit i dnešní úryvek z Písma ?", kdyby jim šlo o rodinu, řeknou "Tak jo, že nám krvelační teplouši chtějí ukrást děti a zničit jim hodnoty už jste v podstatě řekl, pojďte mi teď říct, jak se mám  s vlastními dětmi nejlíp modlit." Kdyby jim šlo o vědeckou pravdu, řeknou: "Zajímavé, ale můžete to potvrdit nějakým výzkumem z oblasti psychologie nebo sociologie ? Případně rozhovorem s člověkem / dítětem, kterého se problematika týká ?" 
Lidem, kteří se shromažďují pod Kuffovu kazatelnu jde především o potvrzení vlastní správnosti a bohulibosti. "Ještěže nejsem jako oni" (to odněkud známe, že ?). "Díky, žes mě učinil svatým hetero. Nevadí, že jsem okradl firmu, znásilnil manželku, zmlátil opilýho Maďara, pomlouval sousedy, volil Kotlebu, psychicky týrám starou matku... Jsem dobrý křesťan, mám pět dětí, všechny chodí na mši pod pohrůžkou zaracha, takže půjdu do nebe. Vlastně už v něm skoro stojím protože se stokrát za den modlím korunku a růženec. Nekouřím, nepiju, jedu jednu novénu za druhou, opravil jsem střechu. Když autem míjím Boží muka, udělám znamení kříže..." 
Nebo třeba: "Bohu díky, že mě přivedl do této řeholní kongregace a pod rouškou poslušnosti nemusím nikdy brát tíživou životní zodpovědnost do vlastních rukou, řád se o mě postará. Nedopadnu jako moje ubohá, rozvedená, drogově závislá sestra. Když se zcela odevzdám do poslušnosti, dojdu jistě do nebe a nemusím se sebou dělat vůbec, ale vůbec nic. Miluju tuhle teologii." (patrně poslední slova před odchodem z řádu :-D) 

Rozhodně nepopírám, že Kuffu si chodí poslechnout i lidé hledající, lidé zcela normální, zbožní a vpravdě svatí... I pan Kuffa vypadá jako dobrý a zbožný kněz se sympatickou misí. Ovšem od křtu se řídím pravidlem: Nehleď na to, kdo to praví, ale co se praví. (Kempenský)
Jen mě vyděsilo, kolik mých starých přátel momentálně holduje tomuto konkrétnímu kontroverznímu kazateli z východu. Zajímá mě, koho chtějí moji vrstevníci následovat. Jestli vlastně ještě mají zájem o to, nést nechtěný kříž. Ponořit se do bídy světa - na jeho úroveň - a přitom zůstat čistí. Chce ještě dnes vůbec někdo skutečného, živého Krista ? Hledat, pokořovat se, vystavovat svou víru žáru jiných názorů, zdánlivě ji rozflákat o šutr vlastní pýchy a znovu ji budovat ? Něžně milovat všechny, kteří mají jiné názory, kteří nezapadají do naší definice správnosti a svatosti, kteří nás nechápou. Nebo nám stačí slabý, chlácholivý vývar z Těla Kristova ? 
Studujeme Písmo jako obsahy povinné literatury k maturitě. Spiritualizujeme každé prdnutí, ale už si nevšimneme, že svět kolem nás hladoví po lásce, kterou ho touží Bůh zahrnout skrze nás. Křesťanská tradice a historie nás zajímá jen tehdy, je-li pro nás výhodná. Říkáme, že věříme, ale dost často je za tím jen ingorance. Budeme slavit Kalousovku ? Jestli jo, tak přijdu až příští týden, až bude zase mše podle Farského. Husiti, evangelíci, katolíci... hetero, homo, trans... sezdaní, rozvedení, svobodní... pojmy, které jednou zaniknou. Bojíme se, že bez nich nepřežijem ? Zaměřme se v osobní teologii rač primárně na pojmy věčné. 

Všecko zkoumejte a dobrého se držte. 

 

fundamentalistický bonus